Spring til indhold
ForsideOm missionerStærke samarbejdsevner et must

Find frem til et fælles sprog sammen

Tværvidenskabeligt arbejde medfører i sin natur, at projektdeltagerne arbejder på tværs af forskellige videnskaber og dermed også af fagsprog, terminologi og videnskabelige metoder. Det kan give udfordringer at finde frem til et fælles sprog og ikke mindst at blive enige om definitionen af specifikke begreber, som kan betyde noget vidt forskelligt afhængig af den videnskabelige kontekst.

Find frem til et fælles sprog sammen

For at understøtte et godt tværvidenskabeligt samarbejde, er det derfor vigtigt at arbejde grundlæggende med at udvikle en fælles terminologi for det pågældende projekt og gøre en aktiv indsats for at forstå hinandens terminologier på tværs af discipliner. Men vejen frem mod en fælles forståelse af eksempelvis undersøgelsesobjekter, sprog og metoder kan være svær og krævende. Derfor kan det være en god idé at gøre brug af en ekstern facilitator, som kan hjælpe processen på vej og være katalysator for, at der etableres en gensidig forståelse for de forskellige fagligheder. Det gjorde blandt andre Rafael Wisniewski, projektleder for SECURE, brug af:

Vi fandt det vigtigt at være på en neutral lokation uden for universitetet. Vi bad en ekstern facilitator om at hjælpe os med at forstå vores forskellige vokabularier. I vores tilfælde spillede illustrationer og tegninger desuden en afgørende rolle

Rafael Wisniewski, Projektleder for SECURE

Kontinuerlige samarbejdsprocesser øger forståelsen

I projektet Community Drive var en fælles terminologi og forståelse en meget væsentlig del af samarbejdet helt fra starten, hvor der allerede i ansøgningsprocessen var møder mellem kernedeltagere fra de forskellige fakulteter. På første kickoff-møde præsenterede alle deltagere i projektet desuden deres forskning og perspektiv på projektets problemstilling for hinanden, fortæller projektleder Rikke Magnussen:

Her blev det klart, at der mellem bestemte faggrene var meget store udfordringer med at forstå hinandens sprog. På grund af udfordringerne aftalte vi at have månedlige styregruppemøder med kernedeltagere fra alle deltagende fakulteter, hvor alle processer og udfordringer blev diskuteret fra deltagernes forskellige perspektiver

Rikke Magnussen, Projektleder

Møderne var faste, og kernegruppen deltog fast gennem de tre år, projektet varede. De kontinuerlige samarbejdspro- cesser mellem projektet gjorde, at deltagerne fik en mere indgående forståelse for hinandens faglighed, og at alle fik et fælles sprog omkring projektets problemstillinger.

Det er dog også muligt at komme tilbage på sporet, hvis man i løbet af projektet opdager, at man ikke har helt sam- me opfattelse af tingene, forklarer projektleder på EXOTIC, Lotte N. S. Andreasen Struijk:

Vi var ikke opmærksomme på det i starten, men efter et par møder blev det klart, at vi havde forstået nogle ting forskelligt, og derfor brugte vi tid på at tale om målet flere gange igennem hele projektet. Visualisering og konkretise- ring er vigtigt – samt ikke at tage for givet, at vi har samme opfattelse af det, der bliver sagt. Det er vigtigt at stille forståelsesspørgsmål til hinanden

Lotte N. S. Andreasen Struijk, Projektleder på EXOTIC

SID GERNE FYSISK SAMMEN I PROJEKTET

Det at kunne sidde fysisk sammen og arbejde tværvidenskabeligt – eventuelt blot i perioder af projektforløbet
– kan have stor betydning for et succesfuldt tværvidenskabeligt forskningsprojekt. Det kan nemlig bidrage til at skabe gode betingelser for at samarbejde, herunder at gennemføre fælles aktiviteter, på tværs af faggrænser. Samlokalisering betyder således meget for tværvidenska- beligheden i kraft af, at input fra forskellige fagligheder kommer til at indgå mere naturligt i arbejdet, end hvis hver projektdeltager sidder alene eller sammen med fagfæller med samme videnskabelige udgangspunkt.

Det kan være en stor fordel at sidde sammen

Blandt projektlederne fra de tværvidenskabelige forsk- ningsprojekter på AAU er der således også enighed om, at samlokalisering kan være en stor fordel:

Min erfaring er, at manglende samlokalisering har været den største hindring for samarbejdet. Der er mange praktiske forhold, der kan vanskeliggøre samlokalisering. Men min anbefaling vil være at samlokalisere alle projektansatte; typisk yngre forskere. Gevinsten er reelt dynamisk tværfagligt miljø

Christian Albrekt Larsen, Projektleder for FLOW

For os var det fælles laboratorium en bærende faktor for hele projektet. Her kunne en postdoc, der altid var til stede, være med til at skabe synergi blandt projektets ph.d.’er, som nemt kunne sparre med hinanden. Det gav også sociale relationer, som var med til at skabe et team, der fik en robusthed over for eventuelle flaskehalse, fordi man havde forståelse for hinanden og fik evne til og et ønske om at hjælpe hinanden

Lotte N. S. Andreasen Struijk, Projektleder for EXOTIC